Kahkaha

Bayıldım

Cool

Kızgın

Mahcup

Öğretici

Şaşkın

Suskun

Tatlı

Üzgün

Süper

Vergi Affı 2010

Ana Sayfa » Haber » Vergi Affı 2010
Vergi Affı 2010

Ali Babacan

Vergi Affı 2010. Ali Babacan Vergi Affını Açıklıyor. Babacan: Bu dönemde özellikle krizin Türkiye’yi etkilediği dönemde iyi niyeti olduğu halde, ödeme arzusu olduğu halde ödemelerini yapamamış vatandaş ve şirketlerimiz var. Bunlarda gecikmiş faizlerle karşı karşıya kalmış durumdalar. Vatandaşlarımız ile kamu kesimi arasındaki bu borcu ele alıp asıl tutarlarda herhangi bir indirim yapmadan asıl alacağın reel tutarını koruyarak belli bir planda ödemesini sağlayarak bu çalışmayı yaptık.

Parça parça bir çalışmadansa derli toplu aynı plan çerçevesinde bir çalışma yapmak istedik biraz zaman almasının sebebi de bu. Bu yapılacak ödemelerde uzun sürede taksitli ödeme imkanı da yine bu tasarıda sağlamış oluyoruz. Bu borç ve alacak ilişkisinin muhatap kurumu Gelir Dairesi ve Sosyal Güvenlik Kurumu’muz. Bugün Maliye Bakanımız yurt dışında.

Tasarı kapsamına girecek idareler kapsam içerisine giren kuruluşlarımız şöyle;

Maliye Bakanlığımız, Gümrük Müsteşarlığımız, SGK, Büyükşehir Belediyeleri Su ve Kanalizasyon İdareleri, Yurt-Kur, TEDAŞ, Organize Sanayi Bölgeleri.

Belediyelerin vergi tarifesinden doğan su alacakları, büyükşehir belediyelerinin atık su alacakları, TEDAŞ’ın elektrik alacakları, Yurtkur’un öğrenim alacakları, TRT’nin elektrik vergisinden alacakları, Organize Sanayi Bölgelerinin elektrik, su doğalgaz alacakları ve yönetim aidatları alacakları.

31 TEMMUZ 2010’DAN ÖNCEKİ DÖNEMLERİ KAPSAMA ALIYOR

Vergiler ve gümrük vergileri açısından 31 Temmuz 2010 tarihinden öncesini kapsama alıyoruz. 2010 Yılına ilişkin yine bu tarihten önceki emlak ve motorlu taşıtlar vergisini kapsama alıyoruz. SGK’ya baktığınızda Haziran 2010 ve öncesine ait işveren ve sigortalılara ilişkin sigorta pirimi, işsizlik sigortası primi sosyal güvenlik destek primi.

Elektrik ve su alacakları açısından yine 31 Temmuz 2010 tarihinden önceki ödenmesi gerekenler.

Alacak aslına bağlı olmayan cezaların yüzde 50’si var, gecikme çezası yerine güncelleme oranı var. Yani borcu bugüne getirirken gecikme faizi ile değil ana parayı enflasyonla getirmiş oluyoruz bir taraftan da vergi aslına bağlı olarak da kalan paraların tamamının tahsillerinden de vazgeçilmiş oluyor. TEDAŞ, TRT, KOSGEB alacaklarında da aynı yöntem söz konusu.

İhtilaflı alacaklara gelince asla bağlı olmayanc ezaların yüzde 25 veya 10’u, esas alınarak hesaplanacak tutar bunların hepsi dikkate alınarak ödenecek.

İnceleme safhasındaki alacaklarda başlanılmış olan vergi incelemeleri de tardir tahakkuk işlemlerine devam edilecek bu işlemlerinin ardından gecikme faizi yerine güncelleme oranı hesaplanacak gecikme faizlerinden de vazgeçilecek.

Matrah ve vergi arttırımı;

Bu yine önemli burada ne yapıyoruz. Gelir vergisi, kurumlar vergisi ve KDV açısından mükelleflerin 2006-2009 yıllarına ait yeni bir matrah bildirimi, bir bakıma eskiden verdikleri matrahın üzerine yeniden matrah bildirmeleri durumunda bu ilave ödedikleri vergi ile beraber o yıllarla ilgili bu vergi türleri ile ilgili herhangi bir şeye muhatap olmayacaklar.

Stok Beyanı ve varlık barışı;

İşletmede mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan malları düzenleme imkanı getiriyoruz. Yani stoklar, hatta demirbaşlar, nakit, defterde görünenle gerçek çokf farklı olanlarda yeni bir imkan getiriyoruz. Bununla ilgili de her kalemle ilgili ödenecek vergiler var bunları en sonda açıklyacağım.

Bu kanundan vatandaşlarımız nasıl yararlanacak?

Yazılı bir başvuruda bulunacaklar, bununla ilgili davalar var ise bundan vazgeçilmesi gerekecek, ödemelerin süresinde yapılması önemli. Bir aksilik çıkarsa bu bandı başa saracağız buna da özellikle dikkat edilmesini istiyorum. Taksit ödemeleri ile ilgili de yine bu ödemelerin sürelerinde yapılması önemli. Bununla ilgili küçük töleranslar var ama bunun düzgün yapılması da büyük önem taşıyacak.

Bu kanun Aralık ayında tamamlanırsa Aralık ayını takip eden ikinci ay Şubat ayı ve Şubat ayı’nın sonuna kadar başvurmaları gerekecek. İki aylık bir süre var. Ödemeer peşin de yapılabiliyor, taksitle de ödeme yapılabiliyor. Taksitleri birer ay kaydırmalı yaptık. 36 Ay dediğimizde 18 taksit olacak. Vergi borçlarının kredi kartına olan borçları da getirmiş oluyoruz. İlgili kuruluşlarımızla protokol yapan bankalar bu imkandan faydalanacak. Ödemelere SGK’nın alacakları için 4’aydan diğer kurumlarda ise 3’dan itibaren başlanacak.

Alacağın aslını bugünkü enflasyon rakamlarına getirdik. Peşin öderse şirketlerimiz, vatandaşlarımızın borcu kapanıyor. 6 Taksit aslında 12 ay. 9 Taksitte ödemek isteyenlerin 10,7, 12 ayda ödemek isteyenlerinkini 1,1 ile çarpıyoruz. Taksit imkanı yaparkande küçük rakamlarla çarpıyor peşin ödeyenle taksitli ödeyenler arasındaki adaleti de sağlamış oluyoruz.

Kanundan yararlanmanın bir şartı cari yükümlülükler yılında en fazla 1 yılda iki ihlal hakkı verilmekte. Neden 31 Temmuz?

Sayın Başbakran’ımız Temmuz ayı içerisinde ilk defa bu açıklamayı yaptı. Biz hemen ondan sonra dedik ki bunun temmuz ayında açıklanmış olması bu tarihten sonraki borçları içermeyecektir. Ondan sonraki ödemelerinizi günü gününe yapın demiştik. Ağustos, Eylül Ekim aylarında gecikme olduysa normal usul ne ise o borçlar normal şekilde ödenecek bu kapsama alınmıyor.

Alacaklı kurumlar itibari ile bazı küçük alacakların tahsilinden vazgeçiyoruz. Bunların ödemesi için toplu ulaşım için belli sınırlar belirlendi o sınırlar içerisindeki ödemeler sıfırlandı. 2008’in Yurt-Kur’un öğrencilerden alacağına ilişkin ödemelere de imkan sunuyorlar. Aynı husus 2008 SGK’nın alacakları için de geçerli.

Şu yada bu sebeple taksit kaçıran ödemelerini bozanlar için de yararlanma hakkı getiriyoruz. Sigortalılık süreelri durdurulan çiftçilere durdurulan süreleri ödeme imkanı sunuyoruz. Bu genel sağlık sigortası hakkını kaybedenler sağlık sigortada tekrar çalışmaya başlıyor.

Devlet tek tek mükelefleri daha iyi tanıyor. Bilgisayar ortamında modern ileşitim ortamında daha kolay yakalıyor. Özellikle bu matrah arttırımı ve stok affıyla beraber işletmelerdeki nakit ve demirbaş düzenlemelerle beraber eski dosyaların yükü azalacağı için kurumlar artık günlük denetimlere daha fazla ağırlık verecek. Şu anda stok affı, vergi ya da matrah arttımı yapan denetim elemanlarının ellerindeki dosyalar azalacak ve onlar da bugünü çok daha yakından denetleyecekler. Bundan sonraki işlemlerde de denetim sıklığının artacağını buradan belirtmek istiyorum.

Vergi oranları artık dünya ülkeleri ile mukayese edilebilecek oranda düşürülmüş durumda. Kurumlar vergisinin yüzde 20’nin altında olan ülke sayısı çok az. Dünyadaki trend bu şekilde fakat biz zaten iyice düşen vergi oranlarını korumak veya daha aşağı çekmek düşüncesinde olduğumuzu belirttik. Bundan sonra denetim artacaktır. Bin 500 tane yeni denetim elemanı alınıyor. Neredeyse Türkiye’deki hesap uzmanlarımızın sayısı 300 mali müfettişlerin sayısı 150. Bu iş gittikçe Türkiye’de zorlaşacak. Kayıt dışı çalışanlar için hayat zorlaşacak. Bir daha böyle kapılar açılır mı garantisi yok. Düşüncelerinizi beyninizi işini daha iyi yapmakta kullanın. Neredn nasıl vergi kaçırırım gibi şeyler düşüneceğinize sizden sonraki nesillere daha oturmuş bir kurum bir işyeri bırakın. Bir işletmede işveren Allah korusun öldüğü zaman bakıyoruz işletme çöküyor devam etmiyor. Türkiye’de ekonominin temel direği şirketler olacak. Özel sektör yatırımlarına bakıyorsunuz kamu yaırımlarına bakıyorsunuz ki kamu yatırımları giderek düşüyor. Bizim artık pek çok alanda KDV yüzde 8. Dünyada en düşük oran yüzde 8. Tamam 18’lik kalemlerimiz var yok demiyorum ama en sık kullanılan ürünlerdeki oran yüzde 8. Düşürdüğümüz vergi oranları, bütün bunlar dikkate alındığında gerçekten bu oranlar belki biraz daha düşer ama daha da düşmez. Yeni bir dönemin başlangıcı oması gerekir diye düşünüyoruz. Herkes artık vergi açısından geçmişle ilgili problemini düzenlesin. Herşey kayıt altına alınsın. Kayıt dışı ne varsa kayıt altına alalım diyoruz.

Geçmişe doğru oran biraz daha yükseliyor 2006’da 100 lira değil 130 lira bildirirse 2006 yılı temizlenmiş oluyor yada stoklar,kasa mevcutları bununla ilgili rakamlara bakacak olursak işletmede mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan madenler yüzde 2,5 olduğunda kayıt altına alınıyor. Bununla ilgili vergi yükümlüğü neyse yerine getirdiğinde vergiyi kesiyor.Yada parası var yüzde 10 vergisini ödediği anda o parayı kayıtlara almış oluyor.Genel çerçeve bu şekilde. Çalışmanın özü bu.

50 milyar rakamı cari açık olarak vermiyoruz.Burada kapsamda çok farklı konular var anaparalar var bu anaparanın üzerine eklenmiş cezalar var şunlar var bunlar var.Zaten bizim 2011,2012,2013 planımızda bunlarla ilgili bir öngörü görmüyoruz.Bu hedefi tutturacakmıyız tutturamayacakmıyız bununla ilgili sorular olabilir. Yapacağımız bu çalışmada ve bundan sonraki uygulamalarda devletin tahsilat kabiliyetini düşrümemeli.Bütün bu düzenlemeler ve çeşitli yıllarda çeşitli uygulamalar yapıldı doğru.Kayıtdışının azaldığı ve azalacağı belli noktalarda düşeceği bir dönemdeyiz.Bir ülke 1 yıl herşeyi bozukken bir sonraki yıl herşeyi pırıl pırıl olmaz. Zaman alacak kademe kademe ilerleyeceğiz.Ama şuda var kayıtdışı çalışanlar için hayat hergeçen gün zorlaşacak Türkiye de.

Sosyal güvenlik primlerinde ne yaptık indirim yapıyoruz şuanda.2007 seçimlerinde bunu yaptık.2011’de bunu yapmak zor 2012’de bu yapılırmı? Bu kuşkusuz çalışılabilir. Bundan yararlanmak için son bir kaç yıl vatandaşlarımızın yön ve zamanında ödemesi gerekiyor. Burada bir ayrıntı var biz bu matrah artırımındaki oran yüzde 20 ya bunu dedik ki vergisini tam ve zamanında ödeyenlere yüzde 15 uygulayacağız.Yok haciz yok icraa bunlarla uğraşmıyorlar ben vergimi tam ve günümde ödedim rahatlığıyla yaşıyorlar. İleride baskılar daha çok artacak.Sonradan gelir gelmesine sebep olacakbir adım atılmaması lazım.Diyelim ki trafik cezasını ödememiş 2 sene geçmiş üstünden ve faiz işlemiş biz ne yapıyoruz cezanın aslını alıyoruz ama cezanın aslından bir indirim yapmıyoruz ve bunu bu şekilde tahsil ediyoruz.

Sosyal güvenlik kurumunun idari cezalarıyla ilgili aslında bir yüzde 50 indirim var. İndirim olsun mu olmasın mı diye bir tartışma oldu ve sonunda kapsam dışına alındı.Trafik cezalarını şu kapsamda alıyoruz.Şuan itibari ile sigara dışarıdan.Bunun daha meclis aşaması var mecliste görüşülmesi bunun bir kaç hafta sürecektir.Bu süre içerisinde yeni öneriler gelebilir bu yeni gelecek öneriler içerisinde başka unsurlar çıkarılabilir başka unsular içine girebilir dolayısıyla bugün itibari ile bakışımızı söyleyeyim daha sonra dediğim gibi ufak tefek rutuşlar olabilir.

Bakan Dinçer Bizim cezalardan yüzde 50 kısmından inndirim yapıldığı husus şu. Diyelim ki 65 yaş üstü kişi bizden yoksulluk aylığı almış ve sonra bunu tespit etmişiz. Biz öylebir durumda kendisine ödediğimiz maaşları artı yüzde 50 zam uyguluyorduk şimdi biz o yüzde 50’yi almıyoruz. Sadece o bölümle alakalı kısmı izah etmek istedim.

SKG 47 MİLYAR TL, MALİYE DE 40 MİLYAR TL ÖDEME ALACAĞIZ DEMİŞTİ DEVLET NE KADARLIK ALACAĞINDAN VAZGEÇİYOR?

Şöyle bir durum var. Tasarının ilk hali ile bugünkü hali arasında fark var. Bu kapsamı daraltıp genişletme ilee rakamlar sürekli değişiyor. Bugün baktığımızda tek bir rakam söz konusu değil bunu bugün için telaffuz etmek istemiyoruz.

Dinçer: Sizin bahsettiğiniz SGK’nın yeniden yapılandırmaya girmeden gözüken alacaklarına ilişkin bir husus. Mesela bizde şöyle bir uygulama var ondan vazgeçiyoruz, diyelim ki bağkurlu bir vatandaşımız var bize uzun yıllar prim ödemiş sonra işlerini kapatmış ve SGK’ya tabi bir yerde çalışmaya başlamış. O kişinin Bağkur dosyası kapanmıyor. Prim borcu varmışçasına kayıt yapılıyor ve sonra da o borçların cezası tahakkuk ediliyor. Kurumların farklı olması sebebiyle bu kişi borçlu görünüyor. Aslında bu bir borç değildir. Biz artık bu konuda bir esneklik tanıyoruz. O tip hususlar yeniden yapılandırma kapsamında değerlendirilmemesi lazım. Bu konuyla ilgili belki tahsil ettikçe bilgilendirme imkanı olacaktır.

BU ÖDEMELERİ BÜTÇENİN NERESİNDE KULLANACAKSINIZ?

Onun kararını sonra vereceğiz. Şu anda 2B yasası üzerinde çalışıyoruz. İlave ne kadar rakam gelecek onu görmemiz lazım. Borç ödemesinde kullanabiliriz.

ÖZEL SEKTÖRDEN DE TALEP GELDİĞİNİ SÖYLEDİNİZ BANKALARIN KREDİ KARTLARINA İLİŞKİN BİR TALEBİ GELDİ Mİ? KREDİ KARTI İLE YAPILACAK ÖDEMELERDE BORÇLU KİŞİ SADECE ASGARİ ÖDEME TUTARINI ÖDERSE BU BORÇLARIN AKSAMASI ANLAMINA MI GELECEK YOKSA NORMAL ÖDEME Mİ GÖRÜNECEK? REFERANDUMDA OY KULLANMAYANLARIN CEZALARI SİLİNECEK Mİ AF KAPSAMINA MI GİRECEK?

Biz bir harcama yada gelirler üzerinde bir gelir değil belediyelrle barebr tüm kamunun faiz dışı dengesi. Bu faiz dışı denge hedeflerinde gerçekten çok iyi bir performansa bugüne kadar getirdik. Bu 2011 yılı için de aynı. Ortaya koyduğumuz bütçe son derece sağlam, beklentilerin de ötesinde sıkılık içeren bir bütçe. Şimdi bizim buradaki hedefimiz faiz dışı dengedir.

2009’un sonunda beklentinin üzerinde vergi geliri oldu biz bunu yatırımlarda kullandık. Bu ilave bütçe gelirlerini harcamışız. 2011’de de aynı şey olacak. Bu ay ay beklediğimiz üzerinde seyrediyor gelirlerimiz bunları biz yatırımlara kaydırmış durumdayız. Bu 2011’de de farklı olmayacak. Daha gelmeyen bir paranın veya garantisi olmayan bir gelirin harcama planını yapmıyoruz. Bir gelirimizi görelim nereye ne kadar harcayacağımıza o zaman karar veririz.

Kredi kartı ile ödemek vatandaşlar için mekanik kolaylık getirecek. Vergi ile ilgili ödemeleri faturasında görecek ve kredi kartı ödemesinde onu da ödemiş olacak. SGK’ya taksit taksit ödemekle kredi kartına ödemek arasında hiçbir fark yok. Bu vatandaşların kendi tercihi. Şu da var ki burada çok kurum söz konusu. Belki belediyeye emlak borcu var, TEDAŞ’a var.

Bu kredi kartına yüksek faiz geliyor der ve gelir ilgili kamu kuruluşu ile anlaşmasını yapar. Referandum kapsama girmiyor çünkü referandum 12 Eylül’de yapıldı. Temmuz ayından sonra olduğu için oy kullanmayanlar ödemelerini yaparsa iyi olur. Kredi kartları ile alakalı şu var.

Biz bankalara dedik ki kendi aranızda anlaşın gelin onu çıkartalım ama anlaşamadılar. Hepsi sonra biz size güveniyoruz dediler. Biz geçen yıl bir kanun çıkardık bankalar bunu hala kullanıyor. Biz başvuru süresini yeniden Bakanlar Kurulu’na getiriyoruz bir ay daha uzatmak için. Biz uzatmalara çok sıcak baklmıyoruz ama karara da o gün gelince veriyoruz.

DEVLET TOPLAM KAÇ KİŞİ İLE BARIŞACAK? MECLİS’TE BÜTÇE GÖRÜŞMELERİ SÜRÜYOR BU TASARI İÇİN BAYRAM SONRASINI MII BEKLEYECEKSİNİZ? DENETİMLER ARTACAK DİYE UYARDINIZ AMA ÖDEMELERİNİ DÜZENLİ OLARAK ÖDEMİŞ O KADAR ÇOK İNSAN VAR Kİ ONLAR İÇİN BİR ÇALIŞMA YAPILACAK MI?

Şimdi kaç kişi kaç lira olduğunu hedef olarak açıklamayacağız. Tamamen başvurulara bağlı. Alacağımızın aslından vazgeçmiyoruz. Biz kapı açtık imkan sağladık bundan sonra gerçekleşenleri açıklayacağız. diyeceğiz ki şu kadar kişi başvurdu şu kadarı peşin ödedi şu kadarı takside bağlandı. Daha önceki dönemlerde biz bunları açıkladık bazı çalışmalarda açzıklamadık. Fakat açıkladığımız dönemlerde getirdiği farklı sakıncalar oldu. Böyle bir durumda ne kişi sayısı ne rakamın uygun olmadığını düşünüyoruz. Dolayısıyla kapsam genişler daralır şu olur bu olur biz sağlam basalım yere. Aksi halde getirdiği bir sürü sorunlar yaşıyoruz. 8 Yıldır yaşadık bu tecrübeleri bunları başka şekilde karşımıza çıkmasın.

Meclisteki süreç hakkında bugünden itibaren birşey söylemem yanlış olur. Plan bütçe komisyonu yaptığı çalışmaları bayramdan sonraki hafta içerisinde tamamlanıyor. O tamamlandıktan sonra komisyonda ele alınmasıı istiyoruz.

TOKİYE OLAN BORÇLAR BU YAPILANDIRMAYA DAHİL Mİ?

TOKİ yok burada hayır.

Biz buarda 12 ay 6 taksit dedik bu düşünülebilir bu güzel bir fikir. Aralık’ta yasalaştı Şubat sonuna kadar başvuru hakkı var ve Şubat ayında başvurdu ve döemelerini yapmaya başladı. Eski taksiterini ödeyecek bir de günlük kurum borcunu ödeyecek. Her ikisinde de iki defa atlama hakkı var. Herhangi birinde bu üç olursa bütün bu yapılandırma bozuluyor ve biz tekrar eski borçlara dönüyoruz. Neyse borcu aynen o borcuna dönüyoruz. Hem günlük ödemelerin düzgün gitmesi gerekiyor hem de borç ödemelerinin düzgün olması gerekiyor. Bu bir fırsat penceresidir.

TRAFİK CEZALARINDA PROSEDÜR NASIL OLACAK? BORÇLAR TAMAMEN Mİ SİLİNECEK YOKSA FAİZLER Mİ SİLİNECEK? ELEKTRİK BORÇLARI DA YİNE TAKSİTLE Mİ ÖDENECEK? VARLIK BARIŞINDA YURT DIŞINDA KAYNAĞINI GETİRİP DE VERGİSİNİ ÖDEMEYENLER Mİ YOSA HERKES Mİ FAYDALANACAK

Varlık barışı kanunundan yararlanmak üzere daha önce bildirimde bulunmuş fakat beyan ettiği noktaya getirememiş veya varlıklarını getirmiş vergisini ödememiş bütün kurumlar kanunlar çerçevesinde yasadan faydalanacaklar

Kaynak: ihlassondakika

Vergi Affı 2010 - Yorumlar

YORUMLARINIZI PAYLAŞIN

 

Yapılan Yorumlar

BENZER İÇERİKLERİlginizi çekebilecek diğer içerikler

Miraç Kandili kutlandı

Miraç Kandili kutlandı 06 Haziran 2013

SOSYAL MEDYADA BİZSitemizin sosyal medya hesapları

RASTGELE İÇERİKLER

Web Sohbet Güncellendi Dikkat Recep düşebilir! Arı sokması durumu Çay hakkında bilmedikleriniz Bayrak Hürriyet Güneş’imdir BEN SANA MI AŞIĞIM ? Sigarayı bırakana ‘tam depo’ benzin

FACEBOOK'TA BİZ

Hoşgeldiniz

kelebek.gen.tr – kelebek mirc - Tüm Hakları Saklıdır